Veelgestelde vragen

Je titel komt hier

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Moet ik opruimen voordat jij langskomt?

Het beste kun je van tevoren niet opruimen. Het is de bedoeling dat jouw huis eruit ziet zoals jij er dagelijks leeft. Misschien voel je je daar een beetje ongemakkelijk bij, maar op die manier krijg ik een goed beeld van jouw situatie. Privézaken, waarvan je liever niet hebt dat ik ze zie, kun je van tevoren uit het zicht leggen. Je hoeft je nergens voor te schamen. Ik heb al heel wat gezien en weet dat iedereen zijn eigen verhaal heeft.

Moet ik veel spullen weg doen?

Hoe meer spullen je weg doet, des te meer ruimte en overzicht er ontstaat. Jij beslist altijd over wat er bewaard moet worden of wat er weg mag. Als je het lastig vindt om keuzes te maken, dan help ik je daarbij. Het gaat er echt niet om dat je veel spullen wegdoet. Het gaat erom dat je in het proces van opruimen ontdekt wat voor jou belangrijk is.

Ik wil graag aan de slag, maar mijn partner/gezin niet?

Geef het goede voorbeeld! Begin met opruimen en dwing anderen niet om mee te doen als ze nog niet zover zijn. Laat ze zelf de veranderingen ervaren, grote kans dat ze gemotiveerd raken om te helpen!

Waarom duurt een afspraak 3 uur?

Dit is de duur waarin je gemotiveerd blijft om aan te pakken en waarin je ook een zichtbaar resultaat kunt bereiken. Kun je bijvoorbeeld om gezondheidsredenen geen 3 uur volhouden? Dat is helemaal geen probleem. We bespreken wat je wel kunt en vinden samen een passende oplossing.

Ik vind het moeilijk om hulp te vragen.

Ik weet hoe hoog de drempel kan zijn om hulp te vragen. Laat staan bij het opruimen van jouw huis of administratie. Ik kan me heel goed voorstellen dat je liever niet wilt dat een vreemde jouw rommel ziet of wat een puinhoop jouw administratie is geworden.

Er kunnen veel redenen zijn waardoor het je (misschien letterlijk) boven het hoofd gegroeid is. Maar je kunt alleen maar trots op jezelf zijn als je erkent dat je hulp nodig hebt en actie onderneemt. Ik oordeel niet over de reden waarom het zo gelopen is, het gaat mij erom dat ik je kan helpen!

Maak je ook schoon?

Ja, dat doe ik! Als we spullen van hun plek halen, kasten of planken leeg ruimen, dan is het wel zo handig om er meteen een sopje of stofzuiger door te halen. Terwijl jij je spullen uitzoekt, kan ik schoonmaken. Twee vliegen in één klap.

Soms hebben mensen moeite om het na deze ‘grote schoonmaak’ ook schoon te houden. We kunnen dan samen een huishoudplan maken en oefenen met schoonmaken. Soms heb je even een voorbeeld nodig en kun je het daarna zelf.

Mogen kinderen aanwezig zijn tijdens de afspraak?

Om resultaat te krijgen is het nodig dat je je kunt concentreren. Het is daarom handig om voor jonge kinderen een oppas te regelen. Dit geldt ook voor huisdieren die veel zorg nodig hebben. Ook is het raadzaam om mobiele telefoons tijdens de afspraak weg te leggen.

Waarom maak je geen offertes?

De tijd die nodig is om de klus te klaren, is afhankelijk van meerdere factoren. Namelijk hoeveel spullen of achterstallige administratie je hebt, jouw gezondheid en de snelheid waarmee je beslissingen durft te nemen. Om die redenen is het van tevoren erg lastig om in te schatten hoeveel uur het gaat kosten om weer orde en overzicht te krijgen. Daarom werk ik op afspraakbasis en maak ik geen offertes voor een heel traject.

Jouw huis is vast heel netjes?

Deze vraag wordt vaak gesteld. Hoewel ik van nature een opgeruimd typje ben, is ons huis echt niet altijd spik en span. Het is opgeruimd en schoon genoeg om onverwachts mensen te ontvangen. Ook ontstaat er geen probleem als ik een week niet aan huishoudelijke taken toekom. Er slingert ook wel eens iets rond, liggen stapeltjes op de trap en soms staat een mand met schone was dagen te wachten om opgevouwen te worden.

In ons huis mag geleefd worden, het hoeft niet 24/7 gereed te zijn voor een fotoreportage in één of ander woonmagazine. Hoe ik het opgeruimd en schoon houd? Alle spullen hebben een logische en vaste plek, mijn administratie werk ik regelmatig weg, ik plan mijn dagen en heb routines waardoor mijn huishouden bij is. Dit is voor jou ook mogelijk!

Iedereen kan toch opruimen?

Dat zou je denken, het lijkt zo makkelijk. Maar niet iedereen kan opruimen. Dat kan zijn doordat ze het nooit hebben geleerd. Of het lukt ze niet om vaardigheden als ordenen en structuur aanbrengen eigen te maken. Sommige mensen weten niet hoe ze het moeten aanpakken, waar ze moeten beginnen of worden overweldigd door de hoeveelheid aan spullen. Anderen beginnen vol enthousiasme, maar haken af doordat ze het overzicht verliezen, geen steun krijgen van hun naasten, moeite hebben om zich op één taak te concentreren of de motivatie snel verliezen. Daardoor wordt het opruimen soms jaren uitgesteld. Het goede nieuws is: ik kan het ze wel leren!

Is een professional organizer ook geschikt voor mensen met bijvoorbeeld AD(H)D, autisme of Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH)?

Voor hen kan het heel nuttig zijn om bijvoorbeeld wekelijks of maandelijks tijd vrij te maken om met een professional organizer aan de slag te gaan. Zo blijven zij orde en structuur houden.

Kan ik een professional organizer inschakelen voor iemand anders?

Dat kan zeker, maar diegene moet daar wel voor open staan. Het heeft alleen zin als iemand gemotiveerd is om aan de slag te gaan. Wees er dus van overtuigd dat het door die persoon gewaardeerd wordt.

Kan een professional organizer een rol spelen in het voorkomen van een burn-out?

Meestal functioneer je minder goed als je door een gebrek aan structuur en overzicht stress ervaart. Een professional organizer kan je helpen om opnieuw structuur aan te brengen door bijvoorbeeld beter te leren plannen. Wanneer je geen overzicht meer hebt over je spullen of administratie dan kan een professional organizer jou daar ook bij helpen. Als je weer het gevoel hebt dat je controle hebt over jouw situatie, ervaar je minder stress en functioneer je beter. Als je symptomen van een burn-out hebt is het raadzaam om hulp te zoeken.

In het kader van preventie, worden de kosten voor begeleiding van een professional organizer soms vergoed door een werkgever of arbeidsongeschiktheidsverzekeraar.

Stel ik val terug in mijn oude gewoonte?

Tijdens onze afsprak(en) geef ik je tips en handvatten die afgestemd zijn op jou en jouw situatie. Vaak kunnen we deze tips ook direct toepassen, waardoor je er meteen mee oefent. Zo leer je een nieuwe manier die je later ook zelfstandig in de praktijk kunt brengen.

Tussen de afspraken door kan ik je (als je dat wilt en kunt) haalbare weekopdrachten geven. Soms zijn er meerdere afspraken nodig voordat je het alleen kunt. Iedereen leert op zijn/ haar eigen manier en tempo. Als een opruimtraject erop zit, hebben de meeste klanten mijn hulp niet meer nodig.

Hoe ga je om met mijn privacy?

Geheimhouding, discretie en respect voor jouw privacy en eigendommen zijn vanzelfsprekend. Alles wat je met mij bespreekt of wat ik te zien krijg blijft tussen ons. Meer informatie vind je in mijn privacybeleid.